Przenieś się do wirtualnej galerii i spójrz w oczy Tamarze Łempickiej.

Malarka rzucająca odważne i zadziorne spojrzenie z zielonego bugatti to motyw zaczerpnięty wprost z najsłynniejszego i najchętniej kopiowanego obrazu Tamary Łempickiej. Możliwość zajrzenia w duszę tej wyzwolonej i ekscentrycznej twórczyni jest świetną okazją do lepszego poznania niekwestionowanej królowej art déco. Spróbuj przenieść się w połowę ubiegłego stulecia i rozszyfruj tę tajemniczą i legendarną osobowość artystyczną.
Życie jak hollywoodzka produkcja
Życiorys Marii Gurwik-Górskiej, bo tak naprawdę nazywała się malarka, jest równie intrygujący, jak jej twórczość. Wychowana w zamożnej żydowskiej rodzinie, należącej do warszawskiej elity, przywykła do przebywania wśród wielu indywidualności tamtych czasów, jak Rubinstein, czy Paderewski. Także małżeństwo z prawnikiem, Tadeuszem Łempickim, krewnym Norwida, poszerzyło krąg ludzi wielkich, skupionych wokół artystki. Okoliczności poznania wybranki serca są równie spektakularne, jak przystało na malarkę. Był to wytworny petersburski bal, w którym uczestniczyła prawdziwa rosyjska śmietanka towarzyska. Nie bez znaczenia dla miana skandalistki są liczne romanse i orientacja biseksualna, która przysporzyła jej wielu erotycznych przygód, ale i przyczyniła się ostatecznie do rozpadu jej małżeństwa i pogrążyła w depresji. Jak przystało na nietuzinkową osobowość twórczą, nieobce jej było bywanie na salonach, możliwość tworzenia i prezentowania w Paryżu, Los Angeles, Nowym Yorku, czy Houston. Łempicka to prawdziwa artystyczna dusza, stąd wiele faktów z życiorysu zostało przez nią celowo podkoloryzowanych. Wystarczy wspomnieć o posiadania skromnego citroena, a nie ekskluzywnego bugatti, prezentowanego dumnie na cenionym obrazie. W galeriach sztuki online pod nazwiskiem Łempicka wspomniany automobil w barwie butelkowej zieleni z pewnością znajdzie na pierwszym miejscu listy dzieł.

Kobieta, która wyprzedziła swoje czasy
Choć mogłoby się wydawać, że Łempicka to w dużej mierze historia towarzyska, nic bardziej mylnego. Etapy twórczości artystki to opowieść o ciężkiej pracy, malowaniu na zamówienie w trudnych finansowo warunkach, czy wreszcie dezaprobata krytyków sztuki na ostatnim etapie życia. Liczne okazje do wakacyjnego podróżowania w kierunku Włoch przyniosły inspiracje renesansowymi twórcami w kwestii czystego koloru, czy dokładności. Oprócz skandalizowania i kreowania wokół siebie legendy za życia, Łempicka równie mocno szkoliła warsztat pod okiem paryskiego kubisty. Wpływy te widać wyraźnie w jej dziełach. W wirtualnej galerii możesz dokładniej przyjrzeć się specyficznym sześciennym formom i intensywnym barwom, a także kobiecym, odważnym i wyzwolonym bohaterkom obrazów, dzięki którym dała się poznać w Paryżu, jako portrecistka, przedstawicielka art déco. Za wielką wodą malarka już nigdy nie powtórzyła swojego europejskiego sukcesu słynnego obrazu Tamara w zielonym bugatti. Zainteresowanie kolejno abstrakcją, a potem monochromatyczną szpachlą (np. Praczka) spotkało się z niezrozumieniem znawców sztuki. Choć u schyłku życia nie cieszyła się popularnością wśród odbiorców, to w porównaniu z zawrotnymi sumami, liczonymi w milionach dolarów, za które kupiono pośmiertnie obrazy Tamary Łempickiej, staje się mało istotnym szczegółem biografii.
Życie artystki to gotowy materiał na scenariusz filmu z dreszczykiem, w którym obrazy Tamary Łempickiej mogą powiedzieć więcej, niż słowa biografii.

read also